In ons vorige artikel las je al over de waarde van een Minimum Viable Product of MVP. In dit artikel willen we graag dieper ingaan op dit onderwerp. Voor veel ondernemers is het namelijk nog niet helemaal duidelijk wat een MVP is. Daarom leggen we aan de hand van een concreet voorbeeld uit wat je ongeveer kunt verwachten.
Van skateboard tot auto
Softwareontwikkelaar Henrik Niberg maakte een aantal jaren geleden een tekening die het proces van iteratief werken goed uitlegt. In deze blogpost ligt hij alles toe, maar in dit artikel halen we alleen de hoofdpunten eruit.
De traditionele aanpak
In dit voorbeeld wil onze klant een auto. Als je kijkt naar de traditionele manier van softwareontwikkeling, verdwijnt zijn wens in een soort ‘black box’. Hij hoort en ziet tijden niets, en met een beetje geluk heeft hij aan het eind zijn auto. Er is op deze manier totaal geen mogelijkheid om bij te sturen of aanvullende wensen toe te voegen. In de meeste gevallen betekent dat vaak dat de klant niet heel blij is met datgene wat er is opgeleverd.
Iteratief zoals het niet moet
Ook als de ontwikkelaars iteratief werken, kan er volgens Henrik nog een hoop misgaan. In de praktijk zie je namelijk vaak dat er dan deelproducten opgeleverd worden die totaal niet bruikbaar zijn.
In de eerste iteratie van de auto van onze klant krijgt hij bijvoorbeeld alleen een voorwiel. Misschien is het wel een prachtig wiel, maar het geeft je natuurlijk nog geen beeld van hoe de complete auto eruit gaat zien. Hij vroeg om een auto en krijgt een wiel, wat moet hij daarmee? In elke volgende iteratie komt het steeds dichter bij het eindproduct, maar de klant is nog steeds niet blij: hij heeft namelijk nog steeds geen bruikbare auto. Als je het eindproduct uiteindelijk oplevert, zal hij zich afvragen waarom je al die nutteloze tussenproducten hebt opgeleverd. Ook is het lastig voor hem om tijdens het bouwen feedback te geven, dus kan het eindproduct flink te wensen overlaten.
Begin met het skateboard: zo moet het wel
De klant wil nog steeds een auto, maar we kijken nu naar de onderliggende behoefte: hij wil een manier om sneller van A naar B te komen. Daarom beginnen de ontwikkelaars aan de kleinst mogelijke oplossing om in deze wens te voorzien: een skateboard. Dat is het MVP. De klant is waarschijnlijk nog niet blij, maar hij komt in ieder geval sneller van A naar B. En je hebt de kans om te leren van het gebruik van het skateboard, zodat je de volgende iteratie beter kunt maken.
De belangrijkste vraag die je volgens Henrik wil beantwoorden, is hoe je zo goedkoop en snel mogelijk kunt beginnen met leren.
In het geval van het skateboard wil de klant misschien een stuur, zodat hij er niet zo makkelijk vanaf valt. Hij gebruikt het product en jij krijgt feedback! Vervolgens ontwikkel je verder en bouw je een fiets.
Nu kan het zo zijn dat je erachter komt dat dit een veel betere oplossing is dan de auto, bijvoorbeeld omdat de wegen te smal zijn. Dan heb je op deze manier je klant enorm veel geld bespaart. Ook als je uiteindelijke een auto oplevert, kun je met deze werkwijze je klant blijer maken. Bijvoorbeeld omdat hij op de fiets ontdekte dat hij graag de wind door z’n haren voelt. Dus bouw je een cabrio!
Wat is jouw skateboard?
Heb je een geweldig idee voor een applicatie of andere software? Dan is het interessant om te onderzoeken in welke basisbehoefte jouw idee gaat voorzien. Op die manier kun je bepalen wat jouw skateboard is. Op die manier kun je namelijk zo vroeg mogelijk beginnen te testen of je idee werkt, wat je een hoop tijd en geld kan besparen. Daar helpen we je natuurlijk graag mee.
Het belang van doorontwikkelen
Veel klanten zijn bang voor de term MVP. Ze hebben dan misschien een keer meegemaakt of gehoord dat het de eerste en laatste versie van hun software is. Ontwikkelaars moeten snel door met het volgende project, en als klant blijf je zitten met een product met wat bugs dat niet af is.
Henrik zegt daarom dat we de term MVP overboord moeten gooien, en bijvoorbeeld moeten kiezen voor de term Earliest Testable Product. Hoewel er best wat voor te zeggen is, zijn we er bij Seleno van overtuigd dat alles valt of staat met het doorontwikkelen van een MVP.
Je zult bij ons niet te maken krijgen met ontwikkelaars die ineens op een ander project gezet worden. We zetten in op een langetermijnrelatie. Samen kijken we wat jouw skateboard is, zodat we vroeg feedback kunnen gaan verzamelen en uiteindelijk tot een geweldige oplossing komen. Waarschijnlijk beter dan je je nu al voor kunt stellen!
Wil je meer weten over onze werkwijze of eens sparren over jouw idee? We horen graag van je, neem je contact met ons op?